Vstup do MŠ je pre dieťa výrazná zmena v jeho živote. Odlúčenie dieťaťa od matky, rodičov, rodiny a adaptácia na nové prostredie znamená pre dieťa vždy určitú psychickú záťaž. Deti na túto zmenu citlivo reagujú. Adaptácia dieťaťa, prispôsobovanie sa novým sociálnym podmienkam je zložitý proces tak pre dieťa, pre jeho rodiča, ako aj pre učiteľa.

Adaptačné obdobie začína od prvého dňa dochádzky do MŠ. Každé dieťa ju zvláda individuálne. Reakcie detí na nové prostredie sú odlišné. 

Dĺžku adaptácie je potrebné prispôsobiť na základe konzultácie so zákonným zástupcom dieťaťa. Ak dieťa nevie prijať život v materskej škole, je potrebné po konzultácii so zákonným zástupcom dieťaťa prerušiť jeho dochádzku do materskej školy na nejaký čas, prípadne odložiť dochádzku na ďalší školský rok.

1.týždeň - Orientačný

dieťa v MŠ – stavia sa do úlohy pozorovateľa, vníma množstvo nových podnetov, ešte sa nepokúša o prvotný kontakt s rovesníkmi, je uzavreté, zdržanlivé, niekedy plače a nekomunikuje vôbec alebo len veľmi málo

dieťa v domácom prostredí – prežíva približne to čo dospelí po namáhavom dni, je neisté, unavené, túži po odpočinku, obmedzuje mnohé zo svojich rutinných činností, potrebuje čas na spracovanie nových podnetov

úloha rodiča – nelúči sa dlho s dieťaťom, po príchode domov nechá dieťa dostatočne odpočinúť, nezaťažuje dieťa aktivitami väčšieho charakteru, neprerušuje pobyt dieťaťa v MŠ

úloha učiteľky – rešpektuje osobnosť dieťaťa, pomocou hier sa snaží o prvotný kontakt s ním, sprostredkuje mu najdôležitejšie pravidlá správania sa v MŠ, oboznámi ho s priestormi, spolupracuje s rodičmi.

2.týždeň - Obdobie presadenia sa

dieťa v MŠ – podniká prvé kontakty s rovesníkmi, pokúša sa presadiť, začína komunikovať, rýchlo sa unaví, snaží sa upútať pozornosť

dieťa v domácom prostredí – pôsobí nevyrovnane, je náladové, plačlivé, pokúša sa upútať pozornosť rôznymi spôsobmi, je odmietavé a unavené

úloha rodiča – neprerušuje pobyt v MŠ, nelúči sa s dieťaťom dlho, nezaťažuje dieťa väčšími aktivitami, podporuje priateľstvá z MŠ, rešpektuje osobnosť dieťaťa

úloha učiteľky – upevňuje priateľstvá detí, oboznamuje dieťa s ostatnými zamestnancami, a ďalšími priestormi MŠ, pomáha pri riešení konfliktov, je dôsledná

3.týždeň - Ukľudnenie, vyrovnanie

dieťa v MŠ – správanie dieťaťa sa blíži k norme, je vyrovnanejšie a istejšie, podriaďuje sa pravidlám, prejavuje rovesníkom svoju náklonnosť, zaujíma sa o aktivity iných detí, napodobňuje ich

dieťa v domácom prostredí - dieťa je fyzicky vyčerpané, rýchlo sa unaví, večer zaspáva skôr, neprejavuje emócie

úloha rodiča – neprerušuje pobyt v MŠ ani na jeden deň, podporuje nové priateľstvá, rešpektuje psychosomatickú záťaž dieťaťa

úloha učiteľky – upevňuje pravidlá správania sa v MŠ, zapája dieťa vo väčšej miere do všetkých činností , rešpektuje individualitu dieťaťa